ΗΠΑ: Δεν έχουν δει ελαιόλαδο
Aμερικανικές εταιρίες αποσπούν σημαντικά μερίδια στη δυναμική αγορά παραδοσιακών τροφίμων της Ελλάδας τα οποία παράγουν στις ΗΠΑ, εκμεταλλευόμενες μάλιστα
ελληνοκεντρικά στοιχεία στην προώθηση-προβολή, ενώ παράλληλα, οι Αμερικανοί καταναλωτές δείχνουν να μην γνωρίζουν το ελληνικό κρασί. Και όλα αυτά γιατί η χώρα μας αδυνατεί να τα προωθήσει σωστά.
Τα παραπάνω αποκαλύπτει πιλοτική έρευνα της αμερικανικής αγοράς που διεξήγαγε για λογαριασμό του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, η εταιρεία Kairos Consumers, επικεντρώνοντας σε 4 παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, όπως η φέτα, το κρασί, οι ελιές και το ελαιόλαδο.
Αν και οι προοπτικές είναι θετικές για τις ελιές και το ελαιόλαδο, όπου σημειώνεται ταύτιση ελληνικής προέλευσης και ποιότητας του προϊόντος, ωστόσο σημειώνεται σημαντική απώλεια προστιθέμενης αξίας, εξαιτίας του αναποτελεσματικού σε πολλές περιπτώσεις marketing.
Έτσι, αρκετές αμερικανικές εταιρείες αποσπούν σημαντικά κέρδη χρησιμοποιώντας ελληνοκεντρικά στοιχεία στις διαφημιστικές τους πρακτικές. Για παράδειγμα, εταιρείες, όπως η President και η Athenos, έχουν ισχυροποιήσει την θέση τους στην αγορά φέτας στις ΗΠΑ, χρησιμοποιώντας μάλιστα ελληνική θεματολογία, τόσο στη συσκευασία, όσο και στην ονομασία των προϊόντων τους, εκμεταλλευόμενες και το γεγονός ότι σήμερα μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης (όπως η Whole Foods) αναδεικνύουν τα διατροφικά πλεονεκτήματα της φέτας, ως εξαιρετικά υγιεινής τροφής.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση της συνιδρύτριας της Kairos Consumers, κυρίας Κατερίνας Μακατούνη: "Επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την Ελλάδα έχουν καταφέρει να κτίσουν μια ισχυρή και επιτυχημένη εικόνα γύρω από την Ελλάδα στις ΗΠΑ".
Αδυναμία ταύτισης της χώρας μας με προϊόντα
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έρευνα, οι Αμερικανοί καταναλωτές δε δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην προέλευση των προϊόντων που καταναλώνουν, αλλά επίσης αδυνατούν να συνδέσουν την Ελλάδα, με συγκεκριμένα προϊόντα. Αντίθετα, συνδέουν την Ιταλία με τα ζυμαρικά και το ελαιόλαδο, τη Γαλλία με τα τυριά και τα κρασιά και την Ισπανία με τα αλλαντικά-κρεατικά και το ελαιόλαδο.
Μάλιστα, άκρως απογοητευτικό είναι το γεγονός ότι μόλις 1 στους 100 ερωτηθέντες συνέδεσε την Ελλάδα με ένα συγκεκριμένο προϊόν (ελαιόλαδο).
Αντίθετα, μιλώντας για τη χώρα μας, οι περισσότεροι καταναλωτές αναφέρθηκαν στην ιστορία/αρχαία μνημεία, εστιατόρια και φαγητό, ομορφιά. Στα αρνητικά στοιχεία της έρευνας ήταν η ισχυρή σύνδεση της Ελλάδας ως χώρα με την έννοια "κρίση/οικονομία". Το 38% των ερωτηθέντων δεν εκφράζει σαφή γνώμη για την Ελλάδα, ενώ το 36% αναφέρει ότι η γνώμη του παραμένει θετική παρά την οικονομική κρίση. Το 20% εκτιμά ότι ενισχύθηκε η θετική του άποψη για την Ελλάδα και το 4% ότι πλέον έχει πιο αρνητική εικόνα για τη χώρα.
Εστιάζοντας στα προϊόντα της έρευνας και στην ερώτηση "όταν σκέφτομαι κάποιο Made In Greece προϊόν", με επιλογή μεταξύ των προϊόντων της έρευνας, το 60% απάντησε τη φέτα, το 52% ελαιόλαδο, 39% τις ελιές, το 23% το κρασί και το 18% το γιαούρτι.
Αρνητικά ωστόσο είναι τα δεδομένα σε ότι αφορά το branding των ελληνικών τροφίμων στις ΗΠΑ καθώς το 26% των καταναλωτών δήλωσε ότι δεν έχει αγοράσει κάποιο προϊόν που ξέρει ότι είναι ελληνικό. Εξαίρεση αποτελεί το γιαούρτι ΦΑΓΕ, με αναγνωρισιμότητα στο 11% του κοινού και η Μπύρα Mythos (3%), ενώ ως ελληνικά προϊόντα αναφέρονται το ελαιόλαδο, η φέτα, οι ελιές Καλαμών, ο γύρος, το κριθαράκι και το ούζο, αλλά δεν συνδέονται με κάποιο συγκεκριμένο brand.
Αντίθετα, στην ερώτηση "σκεφτείτε αυθόρμητα 3 προϊόντα και προσθέστε τη λεζάντα Made In Greece", οι απαντήσεις ήταν ποικίλες, καθώς αναφέρθηκαν: ο γύρος, το ούζο, το χταπόδι, οι ελιές, η φέτα, τα αμπελόφυλλα, το ελαιόλαδο, το τζατζίκι, αλλά και το orzo (κριθαράκι), ο μπακλαβάς, η πίτα (για γύρο), το κασέρι και το χούμους.